صنعت و صادرات

"اگر حکومت توجه نکند، فابريکه هاى ذوب آهن از فعاليت باز می‌ماند"

کابل (پژواک، ٢١ دلو۹۳): انجمن صنایع افغانستان هشدار می‌دهد که اگر تا يک ماه به خواسته هاى صنعتکاران توجه نشود و حکومت به وعده هاى خود عمل نکند، کار تمام فابريکه هاى ذوب آهن کشور متوقف خواهد شد.

بالا بردن تعرفه گمرکى بالاى آهن آلات وارداتى، کاهش قيمت برق براى توليد صنايع به خصوص صنعت ذوب آهن، جلوگيرى ازفروش و ليلام خودسرانه آهن آلات داغمه، فروش آهن آلات داغمه تنها از طريق کميتۀ داغمه جات وزارت مالیه آن هم تنها به فابریکه هاى ذوب آهن فعال در کشور، از خواسته هاى صنعتکاران افغان است که آن را امروز با صدور اعلاميه اى مطرح نموده اند. 

کارخانه های سنگ مرمر هرات دوباره فعال شد

هرات (پژواک، ٢٩ جدی٩٣): پس از دستور قاطع رییس جمهور مبنی بر جلوگیری از صادرات سنگ خام به خارج از کشور، ٤٠ کارخانه در هرات که به دلیل این موضوع بسته شده بود، دوباره فعال گردید.

کارخانه داران سنگ مرمر هرات، در سفر اوایل ماه جاری رئیس جمهور به این ولایت گفته بودند که شرکت های استخراج کنندۀ سنگ مرمر بدون در نظرداشت نیاز داخلی، سنگ ها را به صورت خام به خارج از کشور صادر می کنند.

حمیدالله خادم رییس اتحادیه صنعت گران ولایت هرات، به آژانس خبری پژواک گفت که این سنگ به کشورهای ایتالیا، امارات متحدۀ عربی، ترکمنستان و به ویژه ایران صادر می شد.

فابريکۀ نمک آيودين دار توليدات خود را وابسته به حمايت دولت مى داند

توليد افغانستان:

کابل (پژواک، ٢٣جدی٩٣): مسوولان فابريکۀ توليد نمک آيودين دار در کابل که ظرفيت حدود ٢٠٠ تن نمک را در يکشبانه روز دارد، مى گويند که اگر دولت از آنها حمايت کند، مى توانند نمک تمام کشور را تامين نمايند.

فابریکۀ "آینده درخشان"، درسال ١٣٨٢باسرمايۀ ٢٠٠ هزار دالر در شهر کابل به فعاليت آغازکرد. اين فابريکه، قبل ازآن شرکتى بود که نمک را ازخارج وارد ميکرد؛ اما ازآن به بعد به فابريکۀ توليدى مبدل شده است.

با استخراج ریگ شیشه، يک فابریکۀ شیشه سازی در بلخ ايجاد ميگردد

کابل (پژواک،٢٢جدی٩٣): با استخراج معدن ریگ شیشه در ولايت بلخ، زمینۀ ایجاد نخستین فابریکۀ شیشه و ناشکن سازی، در آن ولایت مساعد گردیده است.

قرارداد استخراج اين معدن، در ٢١ ثور ١٣٩٢ براى مدت ١٠ سال با کمپنی مشترک افغان- امریکایی "یاسمین ماینینگ" به امضا رسید.

به گفتۀ مسوولان ریاست معادن و پطرولیم ولایت بلخ، معدن ریگ شیشه یا "ریگ کوارتزی" در ولسوالی شولگرۀ اين ولایت موقعيت دارد.

تسبیح شاه مقصود کندهار در بازار بین المللی راه یافت

کندهار (پژواک، ١٧ قوس ٩٣): تسبیح سنگ شاه مقصود کندهار، نه تنها در داخل کشور، بلکه در خارج نیز شهرت خاص و بازار خوب دارد.

سنگ شاه مقصود، در کوه های ولسوالی خاکریز ولایت کندهار پیدا می شود، که پس از استخراج از آن تسبیح ساخته شده و بعداً به قیمت بلند در باراز به فروش می رسد.

ساخت این صنایع دستی، در این ولایت پیشینۀ تاریخی دارد، که با گذشت زمان رشد نموده و علاقمندان زیاد دارد.

در شهر کندهار، حدود صد کارخانه وجود دارد که در آنها ده ها تن از افراد مصروف ساختن تسبیح می باشند.

مواد معدنی افغانستان بدون خط آهن نمی تواند به بازار جهانی راه یابد

کابل (پژواک، ١٨ حوت ٩٢): "افغانستان، تا زمانيکه کار احداث مسیر کوتاه ٣٦٠٠ کیلومتری خط آهن را آغاز نکند، کلید اساسی برای باز کردن دَرِ ثروت معدنی این کشور از جمله آهن، مس و طلا را نميتواند در اختيار داشته باشد."

اين مطلب، در گزارشى که ازسایت انترنتی (BLOOMBERG) منتشر گرديده، اظهار شده است.

سايت يادشده، دراين گزارش در مورد احداث راه های خط آهن افغانستان، مشکلات و وضعیت  فعلى این پروژه با توجه به خروج نیروهای نظامی خارجی از افغانستان بعد از ٢٠١٤ نیز تحقيق نموده است.

نمک تخار به ولايات ديگر صادر ميشود

تالقان (پژواک،١٨جدی۹۲): مسوولان ریاست معادن ولایت تخار، از صادرات نمک معدن تاقچه خانۀ ولسوالی نمک آب، به شماری از ولایات ديگر خبر میدهند.

تخار، از جملۀ ولايات شمالشرق بوده و داراى ۴۶ معدن مختلف است که در شمارى از آنها بيش از۱۵۰۰ کارگر، مصروف کار میباشند.

از جملۀ این معادن، یکی هم معدن نمک تاقچه خانه در ولسوالی نمک آب است.

بزرگترین کارخانۀ ذوب آهن در هرات افتتاح شد

هرات (پژواک،٧ سنبله ٩١): بزرگترین کارخانۀ ذوب آهن، با هزینۀ بیش از هشت میلیون دالر سرمایه گذاری بخش خصوصی و توليد روزانه ٨٠ تُن، در شهرک صنعتی هرات، امروز به بهره برداری سپرده شد.

 در مراسم بهره برداری از این کارخانه، انوارالحق احدی وزیر تجارت، عبدالهادی ارغندیوال وزیر اقتصاد، داوود شاه صبا والی هرات و شماری از مسوولان و سرمایه گذاران ملی و محلی، شرکت داشتند.

 وزیرتجارت، گشايش این کارخانه را یک گام مهم در عرصۀ صنعت کشور خواند و اعلام کرد که  دولت مصمم است از اينگونه کارخانه ها حمایت کند.

نخستین مرکزتوليد وفروش گاز فشرده به فعالیت آغازکرد

شبرغان(پژواک،٢٣ثور٩١) نخستین مرکز توليد و فروش گاز فشرده که بعوض تيل در وسايط از آن کار گرفته ميشود، درولایت جوزجان؛ امروز به فعالیت آغازکرد .

دراین پروژه که طی مدت هشت ماه به هزینه سه میلیون دالرعملی گردیده است ، ازمنابع گازی اطراف شهرشبرغان استفاده صورت میگیرد.

میراحمد جاوید سادات معین پالیسی برنامه های وزارت معادن وصنایع که در مراسم آغاز بهره بردارى از اين پروژه صحبت میکرد؛ گفت :" این نخستین پروژه درسطح کشوراست که دربخش استفاده ازگازفشرده، ازمنابع طبیعی افغانستان استفاده صورت میگیرد ."

فابريکۀ توليد سمنت درهرات ايجاد مى گردد

شهرکابل (پژواک،٢٨حوت٩٠): وزارت معادن افغانستان، قرارداد استخراج ذغال سنگ و توليد سمنت را با يک شرکت ايرانى عقد کرد، که سالانه ده ميليون دالر عايد خواهد  داشت.

وحيدالله شهرانى وزير معادن، امروز در نشست عقد اين قرارداد، به خبرنگاران گفت که شرکت ايرانى به نام "پيشگامان صنعت مجد"، در قدم نخست در اين قسمت ١٥٠ ميليون دالر امريکايى سرمايه گذارى خواهد کرد.

موصوف افزود که اين شرکت به اساس قرارداد؛ در ولسوالى زنده جان ولايت هرات، يک فابريکۀ توليد سمنت را ايجاد خواهد کرد، که ظرفيت توليد يک ميليون تن سمنت را در سال خواهد داشت.

Pages

Give us a call on +93 20 220 1814