Article

کارخانه های سنگ مرمر هرات دوباره فعال شد

هرات (پژواک، ٢٩ جدی٩٣): پس از دستور قاطع رییس جمهور مبنی بر جلوگیری از صادرات سنگ خام به خارج از کشور، ٤٠ کارخانه در هرات که به دلیل این موضوع بسته شده بود، دوباره فعال گردید.

کارخانه داران سنگ مرمر هرات، در سفر اوایل ماه جاری رئیس جمهور به این ولایت گفته بودند که شرکت های استخراج کنندۀ سنگ مرمر بدون در نظرداشت نیاز داخلی، سنگ ها را به صورت خام به خارج از کشور صادر می کنند.

حمیدالله خادم رییس اتحادیه صنعت گران ولایت هرات، به آژانس خبری پژواک گفت که این سنگ به کشورهای ایتالیا، امارات متحدۀ عربی، ترکمنستان و به ویژه ایران صادر می شد.

وی گفت: "بعد از شکایات متعدد صاحبان کارخانه های سنگ مرمرهرات، رئیس جمهور دستور توقف صادارات سنگ خام را صادر کرد و اکنون دیگر این کار صورت نمی گیرد."

به گفته خادم، پیش از این به دلیل این مشکل، ٤٠ کارخانه پروسس سنگ از کار بازمانده بودند و اکنون با رفع این معضل، دوباره فعال شده اند.

رئیس جمهور در واکنش به درخواست کارخانه داران مبنی بر توقف صادرات سنگ خام گفته بود: "من با خبر شدم که سنگ مرمر هرات به ایران فروخته می‌شود؛ برای تان هشدار می‌دهم اگر فردا خبر شدم که این سنگ به ایران فروخته شد و کار شرکت خلاف کار را متوقف نکردم، بچه آدم نیستم."

عبدالجلیل الیاس رئیس معادن و پطرولیم هرات نیز گفت که بر اساس قانون معادن، مواد خام و پروسس ناشده، اجازه صادرات ندارند.

به گفته وی، از نظر اقتصادی، صادرات مواد خام معدنی، ضربه بزرگی به اقتصاد کشور وارد می کند و اکنون و بعد از صدور دستور رئیس جمهور، دیگر این کار صورت نمی گیرد و به کارخانه داران داخلی اولویت داده می شود.

لطیف محمدی مالک یکی از این کارخانه ها که در شهرک صنعتی هرات فعالیت دارد، به پژواک گفت که سه ماه قبل، سنگ های مرغوب از سوی شرکت های استخراج کننده، بدون پروسس به خارج صادر می شد و این شرکت ها نیاز داخلی را در نظر نمی گرفتند.

به گفته وی، کارخانه داران مجبور بودند از سنگ های غیرمرغوب استفاده کنند؛ اما پس از دستور رئیس جمهور، این مشکل برطرف شده است.

غلام عباس احمدی مسوول شرکت افغان قسمت (یکی از شرکت های استخراج کننده) تایید کرد که روند صادرات سنگ خام متوقف شده است.

اما وی گفت که قبل از این، سنگ مرمر تا حدودی توسط استخراج کنندگان و کارخانه ها پروسس می شد و سپس به کشورهای مختلف بخصوص ایران صادر می گردید.

با وصف این، وی تصریح کرد که در حال حاضر، شرکت های استخراج کننده و کارخانه داران نمی توانند سنگ ها را به استندرد جهانی تهیه کنند.

مسوولان محلی می گویند سنگ مرمر هرات که از یک ساحۀ عظیم در ولسوالی چشت شریف در شرق این ولایت استخراج می شود، از جمله انواع بسیار مرغوب این سنگ در جهان است.

 

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.

Give us a call on +93 20 220 1814