Article

قرار داد استخراج دو بلاک حوزۀ نفت وگازافغان-تاجیک امضا شد

مزار شریف( پژواک 16 میزان 92):  قرار داد استخراج دو بلاک حوزۀ نفت وگاز "افغان-تاجیک" با سه شرکت امضا شد که بر اساس آن این شرکت ها 12 میلیار دالر در این حوزه سرمایه گذاری خواهند کرد.

جلیل احمد شمس، رییس پترولیم وزارت معادن افغانستان روز سه شنبه در مراسم امضای قرارداد استخراج از این حوزه گفت که که حوزۀ نفت وگاز افغان-تاجیک در شمال وشمال شرق کشور از ولایت تخار تا به ولایت جوزجان امتداد یافته است.

به گفته وی، این حوزه در سال 1958 میلادی کشف شد و دوسال قبل بر اثر بررسی شرکت کانادایی نفت و گاز تراسایز،  در 31 هزار کیلومتر مربع و در 12 بلاک تقسیم شد .

شمس گفت که برای داوطلبی قرارد استخراج این حوزه 20 شرکت پیشنهاد خود را ارایه کرده بودند که از آن جمله مشخص شد که هشت شرکت قابلیت کار در این بخش را دارند.

رییس پترولیم وزارت معادن افزود که قرارداد استخراج این حوزه( بلاک مزارشریف وبلاک صندوقلی) با شرکت با ترکیش پترولیم، درگن ایل امارات عربی و شرکت افغان غضنفر گروپ امضا شد.

بر پایه معلومات این مقام وزارت معادن، بر اساس این قرارداد، در پنج سال نخست این شرکت ها یک میلیارد و 600 میلیون دالر سرمایه گذاری می کنند و در 12 سال  آن را به 12 میلیار دالر خواهند رساند.

شمس افزود که که استخراج نفت وگاز از این بلاک ها در مدت سه تا پنج سال آینده آغاز خواهد شد.

به گفتۀ وی، این دو بلاک دارای 514 میلیون بیرل نفت و91 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی می باشند.

رییس پترولیم وزارت معادن خاطر نشان کرد که نفت وگاز استخراج شده از این حوزه در ابتدا برای بر طرف کردن نیازمندی افغانستان استفاده می شود و سپس صادرخواهد شد.

این مقام وزارت معاون گفت که با آغاز کار این حوزه، زمینه کابر برای هزار نفر فراهم می شود اما سپس تا به 12 هزار تن افزایش خواهد یافت.

عطا محمد نور والی بلخ نیز در این مراسم حضور داشت، گفت که استخراج نفت و گاز از این حوزه، افزون بر بالا بردن درآمد دولت، باعث تغییرات مثبت اقتصادی در زندگی مردم نیز خواهد شد.

وی گفت که نیاز است تا برای توسعه وپیشرفت این پروژه اقتصادی تلاش های جدی صورت گیرد.

این حوزۀ نفتی ازطرف شرق به کوهای هندوکش، از طرف غرب و شمال به آمو دریا و از طرف  جنوب به کوهای البرز می رسد.

بر اساس معلومات وزارت معادن، در حوزه های آمو وافغان تاجیک، 444 میلیارد متر مکعب گاز مایع، 219 میلیون تن نفت و70 میلون تن نفت کاندنسات که مرکب از گار است، وجود دارد.

این بررسی که از سوی نهاد های معتبر بین المللی صورت گرفته نشان می دهد که افزون براین دو حوزه، چهار حوزه بزرگ نفت وگاز دیگر نیز در افغانستان وجود دارد.

این حوزه ها شامل کشک وتیرپل هرات، کتواز وهلمند می باشند.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.

Give us a call on +93 20 220 1814