Article

شورای وزیران قرارداد کشف و تقسیم تولیدات حوزه نفتی افغان تاجک را تصویب کرد

کابل( پژواک ١ میزان ٩٢): شورای وزیران قرار داد کشف و تقسیم تولیدات حوزه نفتی افغان تاجیک با سه شرکت ترکی، کویتی و افغان را که گفته می شود در ٢٥ سال آینده، ١٦ میلیارد دالر برای افغانستان در امد خواهد داشت، تصویب کرد.

اداره امور و دارالانشا شورای وزیران درخبرنامه ای که به دسترس آژانس خبری پژواک قرار گرفته، گفته است که این موضوع روز دوشنبه در نشست شورای وزیران تحت ریاست حامد کرزی مطرح شد.

وحیدالله شهرانی، وزیرمعادن چگونگی قرارداد اکتشاف و تقسیم تولید بلاک های نفتی مزار شریف و صندوقلی حوزه نفتی افغان تاجیک را به شورا ارایه کرد.

به گفته وی، مطابق با هدایت جلسه قبلی کمیسیون موظف در امور معادن، این قرارداد دوباره بازنگری شده و طرح ترتیب شده در مطابقت به قوانین ملی و روش های بین المللی می باشد.

بر پایه اطلاعات شهرانی، قرار داد بلاک های مزار شریف و صندوقلی با شرکت های ملی نفت و گاز ترکیه تاپو (TAPO) شرکت کویتی دراگون اویل (Dragon Oil) و شرکت غضنفر برای مدت بیست و پنج سال تحت شرایط پرداخت ١٢.٦ درصد حق الامتیاز از مواد خام صورت گرفته است.

شهرانی افزود که بعد از تکمیل قیمت پروژه، درمدت هشت سال مفاد آن حدود ٥٠ تا ٦٠ درصد به افغانستان تعلق خواهد گرفت که طبق محاسبات در مدت ٢٥ سال دولت افغانستان از این قرارداد مبلع ١٦.٠١ میلیارد دالر در آمد خواهد داشت.

وزیر معادن ابراز امیدواری کرده است در صورت استخراج گازر بیشتر از طبقات زیرین این معدن، افغانستان از مزایای خوب اقتصادی برخوردار خواهد شد.

در ادامه این خبرنامه آمده است که اعضای کمیسیون موظف در امور معادن، این قرارداد را در مطابقت با قوانین نافذ کشور دانسته و آنرا به نفع افغانستان خوانده و شورای وزیران نیز بعد از بحث همه جانبه، آن مورد تصویب قرار داد و خواستار اجرای آن شد.

اداره امور در مورد زمان اجرای این پروژه بزرگ جزئیاتی ارایه نکرده است.

افزون براین، وزیر معادن طرح پیشنهادی و مشکلات پروژه معدن مسک عینک را که از جانب شرکت MCC کشور چین در رابطه به امور مالی و تخنیکی، امنیتی، تفحص، پروژه های جانبی، اکتشاف، تصفیه و تولید مس را در پروژه مس عینک به آن وزارت ارایه نموده بود، به شورا ارایه کرد.

گفته شده که شورای وزیران نیز بعد از بحث روی این موضوع، به وزیر معادن هدایت داد تا پیشنهاد ارایه شده را در مطابقت با قرارداد امضا شده با این شرکت، با حکومت چین مطرح کرده و در مورد نتایج آن به این شورا گزارش دهد.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.

Give us a call on +93 20 220 1814