Article

بزرگترين کارخانۀ تولید برق گازی در مزارشریف احداث ميگردد

Category: 

کابل (پژواک، ۲۳ ثور۹۴): یک شرکت خصوصی افغان اعلام کرد که با هزینۀ ۷۵ میلیون دالر سرمایه گذاری مشترک با بانک جهانی، بزرگترین کارخانۀ تولید برق گازی را در مزار شریف احداث می‌کند.

تفاهمنامه ساخت این کارخانه، امروز بین نمایندگان وزارت‌های معادن و پترولیم، انرژی و آب، مالیه، شرکت برق برشنا با شرکت غضنفر و بانک جهانی در کابل به امضاء رسید.

محمد اسماعیل غضنفر رئیس شرکت غضنفر، هنگام امضای این تفاهمنامه گفت که کارهای مقدماتی این پروژه تا سه ماه آینده تکمیل و قرارداد آن امضاء خواهد شد.

وی افزود: "بعد از امضاى قرارداد، بین شش تا نه ماه این کارخانه احداث و آماده بهره برداری خواهد گردید."

غضنفر افزود که ۴۰ درصد هزینه ۷۵ میلیون دالری این پروژه، از سوی این شرکت و ۶۰ درصد آن از سوی شرکت مالی بین المللی (IFC) که وابسته به بانک جهانی است، تامین می‌شود.

بر پایه معلومات محمد اسماعیل غضنفر، ظرفیت ابتدایی تولید برق این کارخانه که با استفاده از گاز شبرغان راه اندازی می‌شود، ۵۰ مگاوات خواهد بود؛ اما با سرمایه گذاری بیشتر به ۱۰۰۰ مگاوات افزایش خواهد یافت.

عبدالقدوس حمیدی سرپرست وزارت معادن و پترولیم که در این مراسم حضور داشت، با استقبال از این تفاهمنامه گفت که این پروژه، از جمله بزرگ‌ترین پروژه‌ها در نوع خود در کشور است.

به گفته وی، برق تولید شده این کارخانه، برای کارخانه‌های تولیدی بلخ و خانه‌های رهایشی شهرمزار شریف استفاده خواهد شد.

حمیدی گفت: "ما از این پروژه حمایت می‌کنیم و منابع گازی را از منابع طبیعی کشور در دسترس این فابریکه قرار خواهیم داد."

عبدالرازق صمدی رئیس شرکت برشنا، از وزارت معادن و پترولیم خواست که گاز مورد نیاز را به قیمت مناسب در اختیار این کارخانه قرار دهد تا بتواند برق را با قیمت مناسب به مردم برساند.

 وی بدون ارایه جزئیات در مورد نقش شرکت برشنا در این تفاهمنامه، گفت که تا هنوز در مورد چگونگی توزیع برق تصمیمی گرفته نشده است.

پاپ سم رئیس شرکت مالی بین المللی (IFC) گفت: "ما در راستای بهره برداری این پروژه با شرکت غضنفر، به صورت همه جانبه همکاری خواهیم کرد."

در ادامه این برنامه، شجاع الدین ضیایی معین وزارت انرژی و آب، ضمن مؤثر خواندن اجرای این تفاهمنامه، از بخش خصوصی خواست تا در پروژه‌های تولید برق آبی نیز سرمایه گذاری کنند.

افغانستان دارای منابع زیاد آبی، نفت، گاز و زغال سنگ، هوای آفتابی و بادهای موسمی است؛ اما تا کنون نتوانسته به دلایل متعدد، از این منابع در تولید انرژی به صورت مؤثر استفاده کند و تنها حدود ۳۰ درصد از جمعیت کشور، به برق دسترسی دارند.

بر پایه معلومات وزارت انرژی و آب، از مجموع یک هزار مگاوات برق در حال استفاده در کشور، ۵۶۰ مگاوات از تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان و ایران وارد می‌شود و ۳۴۰ مگاوات نیز در داخل کشور تولید می‌گردد.

 

 

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.

Give us a call on +93 20 220 1814