نفت و گاز

بزرگترين کارخانۀ تولید برق گازی در مزارشریف احداث ميگردد

Category: 

کابل (پژواک، ۲۳ ثور۹۴): یک شرکت خصوصی افغان اعلام کرد که با هزینۀ ۷۵ میلیون دالر سرمایه گذاری مشترک با بانک جهانی، بزرگترین کارخانۀ تولید برق گازی را در مزار شریف احداث می‌کند.

تفاهمنامه ساخت این کارخانه، امروز بین نمایندگان وزارت‌های معادن و پترولیم، انرژی و آب، مالیه، شرکت برق برشنا با شرکت غضنفر و بانک جهانی در کابل به امضاء رسید.

محمد اسماعیل غضنفر رئیس شرکت غضنفر، هنگام امضای این تفاهمنامه گفت که کارهای مقدماتی این پروژه تا سه ماه آینده تکمیل و قرارداد آن امضاء خواهد شد.

ايران: آماده هستيم گاز خودرا از طريق پايپ لين به افغانستان برسانيم

Category: 

شهر هرات (پژواک ١٣ دلو ٩٣): سرقنسل ايران در هرات ميگويد که اين کشور حاضر است در صورت موافقت دولت افغانستان، گاز خود را از طريق پايپ لين به افغانستان انتقال دهد.

این مطلب را محمود افخمی رشیدی سرقُنسول کشور ایران، امروز در نشست خبری در هرات بیان داشت.

وى گفت، ایران اعلام آمادگی میکند که گاز شهری اين کشور را در ولایت هرات لوله کشی و تنظیم نماید.

موصوف افزود: "ما اعلام آمادگی میکنیم که اگر مقامات محلی و کشوری به این نتیجه برسند که از این گاز استفاده کنند، ما این آمادگی را داریم که گاز هرات را تامین کنیم."

تاجران نيمروز خواهان محصول تيل بى کيفيت شان هستند

Category: 

زرنج (پژواک،٢٧جدى٩٣): تاجران افغان ميگويند که بيش از١٥٠ تانکر تيل در سرحد ولايت نيمروز و ايران، متوقف بوده و آنان  ازاين بابت سخت متضرر شده اند.

اما مسوولان گمرک نيمروز، علت محصول نشدن اين تيل را کيفيت پايين آن مى دانند.

به گفتۀ تاجران، دولت تاآخرسال ٢٠١٤ميلادى وقت داده بود که ميتوانند تيل ديزل(٠٥) را که کيفيت پايين دارد، واردنمايند؛ اما آنها به علت مشکلاتى نتوانستند که تيل را دروقت معين وارد کنند؛ ازهمينرو محموله هاى تيل آنها محصول نمى گردد.

شرکت‌هایی که به نام نیروهای خارجی، تیل وارد می‌ کردند شناسایی شدند

Category: 

جدى٩٣): یک مقام لوی څارنوالی می ‌گوید که این اداره، با اطلاع از سوء استفادۀ شماری از شرکت‌های انتقال دهندۀ مواد نفتی ناتو، ۱۹ میلیون افغانی را به عنوان محصول از یکی ازاین شرکت‌ها به دست آورده است.

غلام محمد کریمی مسوول کمیتۀ نظارت وزارت مالیه در لوی څارنوالی، در نشست خبرى امروز گفت که اين مبلغ، از شرکت ان سی اس به دست آمده و به خزانه دولت واریز شده است.

وی بدون ارایه معلومات بیشتر در مورد ان سی اس افزود: «این شرکت با سوء استفاده از وضعیت، یک و نیم میلیون لیتر تیل را که اضافه از نیاز ناتو بود، به بازار آزاد وارد و به فروش رسانده است.»

با بسته شدن معادن زغال سنگ بامیان هزاران تن بیکار شده است

Category: 

باميان (پژواک،٢٦قوس ۹۳): مسدود شدن معادن زغال سنگ در ولسوالى کهمرد باميان، در کنار آنکه هزاران تن را بيکار نموده، زغال سنگ از ولايت بغلان به اين ولايت وارد شده و با قيمت بلند عرضه ميگردد.

از سه سال است که ١٨٥ صوف زغال سنگ در ساحه اشپشتۀ ولسوالى کهمرد، بخاطر استفاده ازاين مادۀ سوخت برای استخراج معدن مس عینک ولايت لوگر، از طرف دولت مسدود مى باشد.

مسوولان محلى ميگويند که با مسدودشدن این معادن، بیش از شش هزار کارگر به صورت مستقیم و هفت هزار تن به صورت غیر مستقیم، کار و منابع درآمد روزمرۀ شانرا از دست داده اند.

تيل فروشان هرات مظاهره کردند

Category: 

هرات (پژواک، ٢٢ قوس ٩٣): شماری از تیل فروشان در هرات، به دلیل بسته شدن دکانهای شان از سوی  حکومت، دست به تظاهرات زدند.

این اعتراض، امروزپس ازآن صورت گرفت که روز گذشته ریاست مواد نفتی ولایت هرات، نزدیک به ١٠٠ دکان تیل فروشی را که فاقد استندردهای ايمنى (مصوونيت) بودند، مسدود کردند.

تیل فروشان معترض، این اقدام را مانع درآمد مردم دانسته و گفته اند که اگراین روند ادامه یابد، آنان دست به اعتراضات وسیع تر خواهند زد.

د سرپل خلک: د امو دريا په نفتي حوزه کې دې د کار زمينه راته برابره شي

Category: 

سرپل (پژواک، ١٦ قوس ٩٣): شماری از باشندگان ولایت سرپل می گویند برای آنان وعده داده شده که در حوزۀ نفتی آمودریا، زمینۀ کار برای هزاران نفر فراهم می شود؛ اما تا هنوز این کار عملی نشده است.

از سوی دیگر، شماری از جوانان این ولایت شکایت می کنند که قبل از آغاز این پروژه، به آنها وعده شده بود که در این حوزه برای شان زمینۀ کار فراهم می گردد؛ اما تا کنون این کار نشده است.

یک جوان به نام محمد ابراهیم، به آژانس خبری پژواک گفت که از دو سال به این سو، در این ولایت کار استخراج نفت آغاز شده؛ اما تا کنون یک نفر هم به کار گرفته نشده است.

وزارت تجارت مقدار هنگفتى گاز از ترکمنستان وارد ميکند

Category: 

کابل (پژواک،١٠سنبله ٩٣): همزمان با آن که وزارت تجارت از آمادگى براى خريدارى مقدار هنگفتى گاز مايع از ترکمنستان خبر داد، شوراى وزيران جواز فعاليت دو شرکت را سلب و آنها را ملزم به جريمۀ نقدى نمود.

در خبرنامۀ ریاست عمومی اداره امور و دارالانشای شورای وزیران که به آژانس خبرى پژواک مواصلت کرده، آمده است که وزیر تجارت و صنایع، در مورد افزایش قیمت گاز مایع و اتخاذ تدابیر در مورد جلوگیری آن به جلسۀ شورا که امروز تحت رياست حامد کرزى در ارگ داير شد، معلومات داد و گفت که آمادگی های لازم جهت خریداری مقدار هنگفتى گاز مایع از ترکمنستان اتخاذ شده است.

تاجران تا يک ماه آينده گاز مايع را به قيمت تمام شد آن میفروشند

Category: 

کابل (پژواک ١٠سنبله ٩٣): تجار، تا يک ماه آينده گاز مايع را به قيمت تمام شد مى فروشند؛ اما مى گويند حاضراند که براى حل دايمى کمبود و افزايش موادسوخت در کشور، در بخش توليد داخلى نفت و گاز سرمايه گذارى کنند.

اين درحالى است که در روزهاى اخير، قيمت گاز مايع به شکل بى سابقه افزايش يافته و در برخى مناطق شهر کابل، تقريباً دو برابر قيمت هاى حدود دو هفته پيش، يک کيلوگرام تا ١٢٠ افغانى به فروش مى رسد.

"فساد، دليل حریق صدها تانکر در کابل بوده است"

Category: 

کابل (پژواک،٢٧ اسد ٩٣): هیئت ولسی جرگه برای بررسی حریق صدها تانکر در کابل، ادعا می کند که در این آتشسوزی، شماری از مقامات امنیتی و شرکت های انتقالاتی دست دارند.

اما وزارت امور داخله، دست داشتن مقامات امنیتی در این رویداد را رد نموده بدون ارائه جزئیات می گوید که در این مورد، نتایج بررسی را به څارنوالی سپرده اند.

بتاریخ ١٤ سرطان در اثر آتشسوزی، ٤٠٠ تانکر مواد نفتی اکمالاتی نیروهای آیساف، در ایستگاه چوک ارغندی ولسوالی پغمان سوخت.

Pages

Give us a call on +93 20 220 1814