Article

گاز "میتان" جان چهار معدنچى را گرفت

Category: 

ایبک (پژواک، ١۵ دلو ٩٣): از اثر مسمومیت ناشی از گاز "میتان" در یک تونل استخراجی معدن زغال سنگ "دهانۀ تور" ولسوالی دره صوف بالای سمنگان، چهار معدنچی جان داده است.

انجنیرمحمدعباس عرفان معاون فنی تصدی زغال سنگ شمال، به آژانس خبری پژواک گفت که این رویداد، حوالی ساعت ۳ شب گذشته دریک تونل خودسر استخراجی درمنطقه «گنگ چشمۀ» معدن یادشده به وقوع پیوسته است.

وى، شیوع و فشار گاز «ميتان» در داخل تونل را علت این رویداد خواند.

به گفته موصوف، انجنیران معدن به مالک این تونل استخراج زغال سنگ گفته بودند که این تونل، مشکلات تخنیکى دارد و چون بدون تحکیمات می‌باشد، هرلحظه امکان سقوط آن متصوراست و احتمال دارد که گاز نیز در این تونل شیوع کند.

عرفان گفت که انجنیران، به همین دلیل کار در این تونل را متوقف نموده بودند؛ اما سید تقی، شخصى که زغال سنگ را از طریق این تونل استخراج می‌کرد و باشنده محل می‌باشد؛ به منظور منافع شخصی خود به گفته هاى انجنیران اعتناء نکرده، ازطرف شب تعداد کارگران را داخل صوف نموده بود.

احمدعلی حسنی ولسوال درۀ صوف بالا گفت اجساد چهار تنى که در تونل یادشده جان داده‌اند، پس ازآنکه از تونل بيرون آورده شد؛ به فامیل هاى شان تسلیم داده شده است.

به اساس معلومات او، سه تن این کارگران باشنده هاى قریه «خانه سنگی» ولسوالى درۀ صوف پایین و یک تن آ‌نها باشنده قریه «چپچل» ولسوالی دره صوف پایین این ولایت می‌باشد که به منظور پیدا نمودن لقمه نانى، مصروف استخراج ذغال بودند.

ولسوال گفت که به منظور بررسی قضیه، هیئتى توظیف شده و به محل رفته است.

این درحالى است که به تاریخ دهم ماه ثورسال روان نیز ازاثرانفجار گاز میتان دریک تونل استخراجی این معدن، ۲۴ معدنچی تلف گردید و۸ تن دیگر  آنها زخم برداشتند.

معاون فنی تصدی زغال سنگ شمال گفت که در معادن زغال سنگ «دهانۀ تور» و «شباشک» ولسوالی دره صوف بالا، صد‌ها تونل غیرفنی و خودسر استخراج زغال سنگ وجود دارد.

عرفان گفت که تصدى یادشده؛ طى مکاتیب متعدد از مقام‌هاى مسوول در ولسوالى و ولایت و وزارت معادن خواسته‌ است تا این تونل‌ها را بسته کنند؛ زیرا استخراج از این تونل‌ها به شکل غیرفنى صورت می‌گیرد؛ اما تا حال در مورد کدام اقدامى صورت نگرفته است.

ولسوال نیز تایید کرد که در معادن دهانه تور و شباشک تنها از طریق چهار تونل،  استخراج به شکل فنى صورت می‌گیرد. وى گفت که در این معادن حدود چهارصد تونل خودسر و غیرفنى وجود دارد که مربوط به افراد محلی و زورمندان می‌باشند.

به اساس معلومات منبع، قبلاً در این معادن دو صد تونل استخراجى وجود داشت؛ اما در هشت الى ده ماه اخیر این رقم دو برابر( ٤٠٠) شده است.

او در مورد اینکه چرا جلو این خودسرى‌ها گرفته نمی‌شود؟ گفت که تعداد پولیس محافظتى معادن کم است و توانایى بسته کردن این تونل‌ها را ندارند.

ولسوال گفت که دولت درسال مالی گذشته، از معادن زغال سنگ دره صوف، دو میلیارد و ۵۰ میلیون افغانی عاید به دست آورده؛ اما وزارت معدن براى جلوگیرى از ضایعات زغال از طریق استخراج فنى، تحکیم تونل‌های استخراجی شخصی و محفوظ نگهداشتن توجه لازم نکرده است.

از سال ها به اين طرف، مردم محل به شکل غيرفنى زغال اين معادن را استخراج می‌کنند و تصدى زغال سنگ شمال، از يک تُن زغال ١٥٠٠ افغانى محصول اخذ مى کند.

 

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.

Give us a call on +93 20 220 1814