Article

در محوطۀ مواد نفتى بندر آقينه آتشسوزى رُخ داد

ميمنه (پژواک، ١٥ اسد ٩٣): بر اثر آتشسوزى در محوطۀ مواد نفتى بندر آقينۀ ولايت فارياب در سرحد با ترکمنستان، هفتاد هزار ليتر تيل طعمۀ حريق شد.

اين حريق ساعت ٨:٣٠ صبح امروز رُخ داد و بعد از يک و نيم ساعت، توسط کارمندان اطفائيه خاموش گرديد.

سلطان سنجر ولسوال اندخوى فارياب، به آژانس خبرى پژواک گفت که دراين رويداد، دو تانکر مواد نفتى حريق شده و در مجموع ٧٠ هزار ليتر تيل هردو تانکر از بين رفته است.

ولسوال اندخوى افزود که اين دو تانکر، مربوط شرکت خصوصى دولتزاده بوده که تيل را از ترکمنستان به بندر آقينه وارد کرده بود.

وى افزود که آتشسوزى، به علت شارتى جنراتورى که تيل را از يک تانکر به تانکر ديگر انتقال ميداد، صورت گرفت و پايپ انتقال تيل انفجار کرد؛ اما تلفات و جراحات در قبال ندارد.

سلطان سنجر گفت که آتشسوزى خيلى شديد بود و وسيلۀ کوچک اطفائيه بندر آقينه، قادر به خاموشى آتش نشده و آتش به کمک وسايل شرکت هاى خصوصى خاموش گرديد.

غوث الدين يکتن از شاهدان عينى گفت که آتشسوزى زمانى رُخ داد که يک تانکر شرکت خصوصى،  ميخواست تيل را از تانکر ترکمنستانى انتقال بدهد؛ در اثناى حريق، تانکر ترکمنستانى فرار کرد و دو تانکر شرکت خصوصى افغانى طعمۀ حريق گرديد.

عبدالمومن ضيايى رييس شرکت خصوصى نفتى ضيايى در بندر آقينه گفت که اگر آتشسوزى دوام ميکرد، ميليارد ها دالر به تاجران خساره وارد ميشد.

وى گفت  که درآنصورت،نه تنها ذخاير تيل در داخل محوطۀ بندر ، بلکه در خارج آن که مربوط شرکت هاى خصوصى است، نيز طعمۀ حريق ميشد.

اين تاجر، از دولت انتقاد نموده، افزود: "دولت در ١٣ سال گذشته، کوچکترين پروژه براى تاجران را در بندر آقينه عملى نکرده است. وسايل اطفائيه نداريم که حريق را خاموش کنيم، آب آشاميدنى و برق نيست و سرک بندر آقينه خامه است."

بندر آقينه در ولسوالى اندخوى و در سرحد با ترکمنستان واقع بوده و اموال تجارتی بخصوص مواد نفتی و خوراکه؛ از کشورهای آسیای میانه، اروپا، امارات عربی، ایران و چین وارد شده و صنایع دستى و فرآورده های زراعتی افغانستان صادر ميگردد.  

واردات را موتر و پرزه جات آن، آهن آلات و سيخ گول؛ و صادرات را ميوۀ خشک مانند پسته و بادام و صنايع وطنى از قبيل قالين، گليم و پوست حيوانى تشکيل ميدهد.

 

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.

Give us a call on +93 20 220 1814