Article

"امور استخراج معدن مسک عينک بايد آغاز گردد"

پل علم (پژواک، ١٧قوس٩٣): مسوولان مى گويند که براى امنيت معدن مس عينک لوگر، ٨٦ پوستۀ امنيتى پوليس ايجاد کرده و کمپنى قراردادى، بايد کارهاى خود را آغاز نمايد.

قرار داد معدن مس عينک لوگر، با کمپنى چينايى موسوم به "ام سى سى" صورت گرفته و به گفتۀ مسوولان، کارهاى معدن از چندى بدينسو متوقف گرديده است.

اين مطلب را نيازمحمد اميرى سرپرست ولايت لوگر و قوماندان نيروهاى ويژۀ محافظت اين معدن، ناوقت ديروز طى بازديد از اين معدن ابراز داشت.

در اين ديدار علاوه بر مقامات حکومتى، تعدادى از وکلا نيز حضور داشتند.

مل پاسوال محمد نسيم مسعود قوماندان نيروهاى خاص محافظت امنيتى پروژۀ مس عينک در منطقه، به خبرنگاران گفت که براى حفظ اين معدن، ١٧٥٠ پوليس گماشته شده است.

وى افزود که اين پوليس، در اطراف معدن در ٨٦ پوستۀ امنيتى توظيف گرديده تا مخالفين مسلح، نتوانند مشکلات احتمالى در مقابل کارهاى معدن ايجاد نمايند.

وى اعلام نمود که کمپنى هاى قراردادى، ميتوانند امور استخراجى خود در اين معدن را پيش ببرند.

موصوف پاکستان را متهم ساخت که در ناامنى ساحات اين معدن دست دارد؛ اما افزود که بعد ازين به مخالفين مسلح اجازه نخواهد داد که اطراف اين معدن را ناامن سازند.

سرپرست ولايت لوگر، طى نشست خبرى گفت که براى نظارت از امنيت اين معدن، از منطقه ديدار نموده است.

اميرى گفت که امنيت معدن، مصون است و کمپنى قراردادى، ميتواند کار خود را بعد از اين، با خاطرجمعى آغاز نمايد.

وى افزود: "کمپنى چينايى ام سى سى نبايد امنيت را بهانه کند، بايد بيايد و کار خود را آغاز نمايد؛ زيرا که امنيت تمامى مناطق معدن تامين است."

مسوولان ولایتى، از برخى پوسته هاى امنيتى اين معدن ديدار کرده اند.

اين معدن، در ولسوالى محمدآغه موقعيت دارد که در دامنه کوه هاى مناطق اطراف آن، خانه هاى مردم نيز وجود دارند؛ اما بر سر اين کوه ها نيز پوسته هاى امنيتى پوليس جابجا گرديده است.

سرپرست ولايت لوگر، در حدود ١٠ کيلومترى يک پوستۀ امنيتى به خبرنگاران گفت: "ما تمام مشکلاتى را که به حکومت ارتباط داشت حل کرده ايم؛ بعد از اين به کمپنى ارتباط دارد که بيايد و کار خود را آغاز نمايد."

داکتر عبدالولى وکيل عضو شوراى ولايتى، به پژواک گفت که هيچ چالشى در مقابل کار معدن مس عينک وجود ندارد و مشکلات امنيتى در منطقه حل گرديده است.

وى افزود: "امنيت کاملاً تامين شده؛ اما چينايى ها بايد کار خود را آغاز نمايند."

سيدقريب سادات يکى از اعضاى ديگر شورا، طى صحبتى با پژواک گفت که حکومت بايد بر اين کمپنى فشار آورد تا کارهاى خود را به زودى آغاز نمايد.

مسوولان وزارت معادن، تا کنون در مورد به رسانه ها چيزى نگفته اند.

آژانس پژواک علاوه بر فرستادن ايمل رسمى به هدف اخذ اظهارات مسوولان دفتر ام سى سى در کابل، نتوانست پاسخ آنها را داشته باشد.

 پژواک بعد از دريافت نظر اين کمپنى، نظر آنها را نيز به نشر خواهد سپرد.

 قرارداد استخراج اين معدن، در سال ٢٠٠٨ميلادى بين حکومت افغانستان و کمپنى چينايى ام سى سى (MCC) به امضا رسيد که به اساس آن، تمامى کارهاى ابتدايى اين معدن از قبيل سرک، خط ريل، برق و ساير امور بايد در ظرف چهار سال صورت گيرد؛ اما تا کنون در مورد کارهاى زيادى صورت نگرفته است.

 

 

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.

Give us a call on +93 20 220 1814