Article

نوازشریف بر آغاز هرچه زودتر کار پروژۀ تاپی تاکید کرد

Category: 

کابل (پژواک، ٢٢ دلو ٩٣): نوازشریف صدراعظم پاکستان می گوید که کشورش، ميخواهد که کار پروژۀ گاز تاپی هرچه زودتر آغاز شود.

به اساس گزارش رادیو ملی پاکستان، نواز شریف این سخنان را امروز در دیدار با وزرای معادن و پترولیم افغانستان، هندوستان و ترکمنستان ابراز داشت.

امروز نوزدهمین جلسه میان وزرای افغانستان، هندوستان و ترکمنستان در مورد پایپ لاین گاز ترکمنستان از طریق افغانستان و پاکستان به هندوستان، در شهر اسلام آباد صورت گرفت.

در حاشیه این جلسه، وزرای اشتراک کننده با نوازشریف صدراعظم پاکستان در اسلام آباد دیدار نمودند.

به اساس گزارش رادیو ملی پاکستان، نوازشریف در جریان دیدارش با وزرای یادشده گفت که در آن کشور، قلت گاز است و آنها می خواهند تا کار پروژه گاز تاپی هر چه زودتر آغاز شود.

به گفته وی، از این پروژه نه تنها پاکستان بلکه افغانستان، هندوستان و ترکمنستان نفع می برد و برای همه  يک پروژه مهم است.

نواز شریف اضافه کرد که پاکستان برای آغاز کار این پروژه و پیشرفت آن، نقش خود را بازی می کند.

نامبرده در کنار تاکید روی آغاز هرچه زودتر کار پروژه گفت به هر اندازه که کار این پروژه به تاخیر انداخته می شود، به همان اندازه بالای مصرف آن افزایش به عمل می آید.

توافقنامه پروژه گاز تاپی ترکمنستان از طریق اقغانستان و پاکستان به هندوستان، در سال ١٣٨٩توسط رؤسای جمهور کشورهای ترکمنستان، افغانستان و پاکستان و به اشتراک وزیر انرژی هند، به امضا رسید که این پایپ لاین حدود ١٧٠٠کیلو متر تمدید می شود.  

به اساس این موافقتنامه، پایپ لاین گاز از منطقه دولت آباد ترکمنستان، پس از ١٤٧کیلو متر به افغانستان می رسد و در خاک افغانستان از طریق ولایات هرات، فراه، هلمند و کندهار 735 کیلو متر تمدید شده و به خاک پاکستان می رسد.

به اساس ارقام، از راه کویته و پنجاب پاکستان با تمدید ٨٠٠کیلو متر به خاک هندوستان انتقال می يابد.

محمد رفع صدیقی سخنگوی وزارت معادن و پترولیم، دیروز در کابل در یک نشست خبری گفت که داوودشاه صبا وزير معادن و پتروليم کشور به نمايندگى از افغانستان، در اين نشست شرکت می‌کند.

وی اضافه کرد که برای آغاز هر چه زودتر کار این پروژه، تعدادى از کمپنى ها داوطلبى داده بودند که امکان دارد این پروژه برای یک کمپنی فرانسوی به نام توتال داده شود.

به گفته او، بعد از آن که در اصول، کمپنى یادشده پذیرفته شد؛ روى تعیین تاریخ آغاز کار عملى این پروژه نيز در نشست یادشده توافق خواهد شد.

به گفته وی، هزینه این پروژه تا ٨ میلیارد دالر برآورد شده است که باید ۵٠ درصد آن را کمپنى برنده و متباقى را چهار کشور شامل پروژه آن، پرداخت نمایند.

 وى گفت که با عملى شدن این پروژه، برعلاوۀ مساعد شدن کار براى هزاران افغان، افغانستان سالانه ٣٠٠ میلیون دالر به عنوان حق العبوردریافت خواهد کرد.

 

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.

Give us a call on +93 20 220 1814