Article

صبا: دو ماه بعد تاريخ آغاز کار پروژۀ انتقال گاز "تاپى" تعيين ميشود

Category: 

کابل(پژواک، ٢٥ دلو٩٣): وزيرمعادن و پتروليم، ازايجاد شوراى مشورتى مديريت منابع منرالى و پتروليم در کشور خبرداد و اظهار اميدوارى کرد که دو ماه بعد در نشست پروژۀ انتقال گاز "تاپى" در کابل، تاريخ آغاز کار اين پروژه تعيين شود.   

داوودشاه صبا وزير معادن و پتروليم افغانستان، امروز در یک نشست خبرى در کابل گفت که کار روى ايجاد شوراى مشورتى مديريت منابع منرالى وپتروليم آغاز شده و عنقريب ايجاد خواهد شد.

وى افزود که در ١٣ سال گذشته در قسمت استفاده از منابع منرالى کشور، کارهايى صورت گرفته؛ اما کافى نبوده و نياز است که در اين راستا بيشتر کارشود.

موصوف علاوه کرد که بايد منابع منرالى کشور، به طور فنى و مسلکى استخراج شوند و از قاچاق سنگ هاى معدنى و قيمتى کشور جلوگيرى صورت گيرد.

پروژه انتقال گاز ترکمنستان از طریق افغانستان به پاکستان و هندوستان (تاپى)، در ماه قوس ١٣٨٩ از سوی رؤساى جمهور افغانستان، ترکمنستان و پاکستان و وزیر انرژی هند به امضا رسیده است.

خط انتقال گاز تاپی که از منطقه دولت آباد ترکمنستان شروع می‌شود، بعد از ۱۴۷ کیلومتر در خاک این کشور به طول ۷۳۵ کیلومتر از طریق ولایات هرات، فراه، هلمند و کندهار؛ تا پاکستان امتداد يافته و پس از امتداد ٨٠٠ کیلومتر در خاک پاکستان که از طریق کویته به ایالت پنجاب این کشور می‌رسد؛ درمنطقه فاضیلکاى هندوستان به پایان مي رسد.

وزير معادن، به بيستيمن نشستى که به تاريخ ٢٢ دلو به اشتراک وزير معادن افغانستان و وزراى نفت و گاز کشورهاى ترکمنستان، پاکستان و هندوستان  دراسلام آباد برگزار شد، اشاره کرده گفت در اين نشست فيصله شد که دو ماه بعد، بيست و يکمين نشست اين پروژه درکابل برگزار شود.

وزير معادن و پتروليم افزود که اين نشست، دستاوردهاى درپى داشت و يکى از دستاوردهاى مهم آن اين بود که فيصله شد تا رهبرى کنسرسيوم پايپ لاين" تاپى" درجلسه بعدى تعيين شود.

موصوف گفت که کمپنى هاى "توتال فرانسه"، "آرتى گلوبل روسيه" و"چاينا پتروليم پايپلاين"، علاقه گرفته اند که در رهبرى کنسرسيوم پايپلاين" تاپى" شرکت کنند.

به گفته موصوف، تا جلسه بعدى، اعضاى تاپى دراین مورد تحقيق می کنند و در جلسه بعدى، روى آن تصميم اتخاذ خواهد شد.   

همچنان صبا گفت که قبلاً مطالعات تخنيکى محيط زيستى و امنيتى پروژه انجام شده و در بيستمين نشست اين پروژه، در مورد آن نيز بحث هايى صورت گرفت و قرار است در جلسه بعدى نیز نهایی شود.

موصوف اين پرژه را مهم و حياتى براى اعضاى اين پروژه به خصوص افغانستان خوانده گفت که جلسه بعدى، گام ديگری برای اجرايى شدن اين پروژه می باشد.

اين درحالى است که يک روز قبل از برگزارى بيستمين نشست اين پروژه، سخنگوى وزارت معادن دريک نشست خبرى درکابل گفته بود که دراين نشست، تاريخ آغاز کار پروژه تعيين خواهد شد.

صبا به سوال آژانس خبرى پژواک مبنى براينکه چرا درنشست يادشده، روى اين مسئله توافق صورت نگرفت؟ گفت: "تعيين کردن تاريخ کار عملى اين پروژه، با درنظرداشت پيچیدگى اين پروژه، بسيار  دشوار است."

وى گفت که اين پروژه، چندين ميليارد دالر هزينه برمى دارد و آوردن کمپنى هاى بزرگى که دراين پروژه کار کنند، کار آسان نيست. 

این درحالى است که کشورهاى سهیم در این پروژه، بعد از امضای توافقنامه درسال ١٣٨٩ ابراز امیدواری کرده بودند که این پروژه، در چهار سال به بهره برداری  سپرده شود.

به گفته سخنگوى وزارت معادن و پترولیم، هزینه این پروژه تا ٨ میلیارد دالر برآورد شده است که باید ۵٠ درصد آن را کمپنى برنده، سرمایه گذارى کند و متباقى را چهار کشور شامل پروژۀ آن، پرداخت نمایند.

 به اساس معلومات اين وزارت با عملى شدن این پروژه، برعلاوۀ مساعد شدن کار براى هزاران افغان، افغانستان سالانه ٣٠٠ میلیون دالر به عنوان حق العبوردریافت خواهد کرد.

به اساس معلومات منبع پس از تکمیل کار این پروژه، افغانستان درمدت سى سال آینده، از گاز ترکمنستان استفاده کرده مى تواند.

منبع افزود که افغانستان در ده سال اول، صفرعشاريه پنج میلیارد متر مکعب، در ده سال دوم دوعشاریه يک میلیارد مترمکعب، و درده سال سوم یک عشاریه پنج میلیارد مترمکعب گاز، از ترکمنستان خریدارى ميکند.

از طریق پایپ لاین گاز تاپی که ١٨٠٠ کیلومتر طول دارد، سالانه ٣۴ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از ترکمنستان به افغانستان و سپس به پاکستان و هند انتقال مى یابد.

 

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.

Give us a call on +93 20 220 1814