Article

صبا: قانون معادن بازبینی می شود

کابل (پژواک، ٤ جوزا ۹۴): وزیر جدید معادن و پطرولیم، با اعلام تصمیم این وزارت برای بازبینی قانون معادن کشور، از همه متخصصین امور خواست تا نظریات و دیدگاه های خود را در این زمینه با این وزارت شریک سازند.

داود شاه صبا وزیر معادن و پطرولیم، این موضوع را امروز در یک نشست خبری در کابل بیان کرد.

وی گفت: "ما یک پروسه کاری را روی دست داریم تا در مورد قانون فعلی معادن تجدید نظر کنیم و پیش زمینه مقررات این قانون را نیز ایجاد نمائیم. به همین منظور از تمامی نهاد‌ها و متخصصین می‌خواهیم تا نظریات و دیدگاه‌هاي شان را به شکل تحریری برای ما بفرستند تا نظریات معقول را شامل مقررات بسازیم."

وزیر معادن افزود: "ما بخاطر بهبود امور معدن کاری، وضاحت و شفافیت بیشتر، می‌خواهیم تمام چارچوپ حقوقی را بررسی کرده و آن را طوری عیار کنیم تا تمامی مردم بدانند که در معادن چه می‌شود و کسانی که قرارداد می‌گیرند، مسوولیت و مکلفیت آنان چه است."

صبا در عین حال خاطر نشان نمود که وی مصمم است تا نظارت و کنترول جدی را بر امور معادن کشور روی دست بگیرد و قرارداد‌هایی را که در آن منافع افغانستان تامین نشده است، مورد تجدید نظر قرار دهد.

قانون معادن افغانستان در سال ١٣٨٧ توسط وزارت معادن و پطرولیم ترتیب و با تصویب شورای ملی و توشیح رئیس جمهور نافذ گردید؛ اما بعد از ابراز نگرانی کار‌شناسان امور، در اوایل ۱۳۹۳ برخی اصلاحات از سوی شورای ملی در آن وارد و در ۲۰ فصل و ١۱۷ ماده تصویب شد و رئیس جمهور نیز آن را توشیح کرد.

طرح وزیر جدید معادن بخاطر بازبینی قانون معادن، در حالی اعلام می شود که پیش از این شماری از نهادها  و متخصصین این عرصه، با ناقص خواندن این قانون، خواستار اصلاح آن شده بودند.

وزیر معادن و پطرولیم در بخش دیگری از سخنانش، با بیان اینکه قرارداد مس عینک، امروز بعد از هفت سال در وب سایت این وزارت نشر شد، افزود که بعد از این، این اقدام در مورد دیگر قرارداد‌هایی که نشر نشده اند، صورت خواهد گرفت.

داود شاه صبا در مورد نقش معادن در اقتصاد کشور نیز صحبت کرد و گفت: "معادن چیزی نیست که امروز قرارداد شود و فردا نان بدهد؛ این بخش پیچیده‌ترین بخش صنعتی در دنیا است. معادن در هیچ نقطه دنیا به هیچ کشوری نتوانسته خودکفایی اقتصادی بیاورد و حتا نمی‌تواند سبب اشتغال زایی شود."

به باور وی، فعالیت های تولیدی بعد از استخراج است که زمینه اشتغال زایی را به وجود می آورد و از همین رو، باید روی آن کار شود.

به گفته صبا، افغانستان در زمینه صنایع معدنی در دنیا، یک کودک است و درس های زیادی باید بیاموزد تا خود را در این زمینه قوی بسازد.

 

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.

Give us a call on +93 20 220 1814