Article

سرقت وسیع سنگ مرمر هلمند از سوی پاکستانی ها جریان دارد

لشکرگاه (پژواک، ٢٩ اسد ٩٢): مسوولین فابریکۀ حجاری و نجاری هلمند میگویند که پاکستانی ها در پهلوی سرقت سنگ های قیمتی، معادن را تخریب میکنند.

محمد لعل کارگر رییس فابریکه پروسس سنگ رخام لشگرگاه، امروز به آژانس خبری پژواک گفت که از مدت زیادی به اینسو، در سرحد با پاکستان در ولسوالی دیشوى این ولایت، پاکستانی ها از معادن آنها خودسرانه سنگ های قیمتی را قاچاق میکنند.

به گفتۀ وی، در پهلوی اینکه سنگ های یادشده را سرقت میکنند، معادن آنها را نیز منفجر نموده و بمباردمان میکنند، که با این کار بسیاری معادن تخریب شده است.

وی افزود معادن سنگ رخام در ولسوالی دیشو، بالای سرحد واقع است و تاحال نیروهای افغان به آنجا نرفته اند؛ به همین خاطر پاکستانی ها به شکل آزادانه سنگ های مارا سرقت میکنند.

به گفتۀ کارگر، اگر جلو این کار گرفته نشود، تمامی معادن این منطقه را پاکستانی ها سرقت خواهند کرد.

کارگر گفت که به اساس فرمان رییس جمهور، تمامی ادارات دولتی از آنها میز، چوکی، کوچ ها، الماری و دیگر وسایل دفتری را خریداری میکنند، که با این کار عواید آنها نسبت به سالهای گذشته ٦٠ درصد افزایش یافته است.

عبیدالله یکتن از کارگران فابریکه گفت که در حال حاضر، ٨٥ کارگر در بخش های حجاری و نجاری این فابریکه مصروف کاراند.

 موصوف افزود که از اثر کار در فابریکۀ یادشده، در زندگی وی تغيیر آمده و اقتصاد خانواده اش خوب شده است.

جنرال سلطان محمود محمود قوماندان زون ششم پولیس سرحدی هملند میگوید که به آنها از سوی مسوولین فابریکه و ارگان های کشفی خبر داده شده که از سوی پاکستانی ها سنگ های قیمتی به شکل غیرقانونی قاچاق میشود.

موصوف به پژواک گفت که پولیس سرحدی، برای جلوگیری از این کار، گزمه های دومدار انجام میدهد؛ اما هنگامیکه آنها به محل میروند، سارقین فرار میکنند.

به گفتۀ موصوف، آنها درآنجا پوسته های امنیتی ندارند؛ اما برای جلوگیری از سرقت سنگ های قیمتی، باید دولت تصمیم بگیرد.

فابریکۀ حجاری و نجاری هلمند، به تاریخ ٢٨ حمل سال ١٣٤١ هجری شمسی، از سوی محمد ظاهرشاه پادشاه وقت رسماً افتتاح شد.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.

Give us a call on +93 20 220 1814