معدن آهن حاجیگک

هندی‌ها از سرمایه گذاری در معدن حاجیگک "صرف نظر کردند

کابل (پژواک، ۲ جوزا ٩۴): یک کنسرسیوم هندی که قرار بود حدود ۱۱ میلیارد دالر در معدن آهن حاجیگک بامیان سرمایه گذاری کند، از این کار منصرف شده است.

روزنامه هندی فایننشال اکپرس (Financial Express) به نقل از منابع خود نوشته است که علت این کار تنها حملات اخیر در کابل نبوده، بلکه وضعیت نگران کننده این پروژه و تمایل به نزدیکی حکومت افغانستان به پاکستان در این تصمیم تاثیرداشته است.

گفته شده است که این تصمیم، نشان دهنده تردید در مورد اجرایی بودن این پروژه از لحاظ تخنیکی و اقتصادی و نگرانی‌های امنیتی می‌باشد.

حکومت معدن حاجیگک را مجدداً به داوطلبی بگذارد

کابل (پژواک، ١٨ قوس،٩٣): شماری از کارشناسان و کارمندان سابق وزارت معادن افغانستان می گویند که روند داوطلبی معدن سنگ آهن حاجیگک بامیان شفاف نبوده و کمپنی های هندی و کانادایی، "در اثر دخالت های سیاسی" برنده شناخته شده اند و توانایی مالی برای استخراج ندارند.

حاجیگک که با داشتن دو میلیارد تُن آهن، یکی از بزرگترین معدن های جهان است، در ماه میزان سال ١٣٨٩ به داوطلبی گذاشته شد و سرانجام وزارت معادن و پترولیم افغانستان، در سال ١٣٩٠ کمپنی هاى اِس، ای، اِل (SAIL) هندی و کِی، آی، اِل، او (KILO) کانادایی را برنده اعلام نمود.

"ناامنی، سرمایه گذاری در معدن حاجیگک را ٩٠درصد کاهش خواهد داد"

کابل (پژواک، ٢٢ عقرب ٩٢): یک سایت جهانى در مورد معادن میگوید که شش کمپنی هندی فیصله کرده اند که  به خاطر نبود امنیت، سرمایه گذاری خود در مورد استخراج معدن آهن افغانستان را کاهش خواهند داد.

دراین ویب سایت که مربوط به "معادن افریقای جنوبی" میباشد، آمده است که کنسرسیوم کمپنی آهن وفولاد هندی گفته است که سرمایۀ اعلام شدۀ ١١ میلیارد دالری در مورد استخراج معدن آهن حاجیگک ولایت بامیان  را به ١،٥ میلیارد دالر کاهش خواهد داد.

یک شرکت هندی در آيندۀ نزديک استخراج آهن را از معدن حاجيگک آغاز خواهد کرد

کابل (پژواک، ٨ عقرب ٩٢): وزارت معادن ميگويد که با یک شرکت هندی در موارد زیادی از قرار داد معدن آهن حاجيگک که ده مبليارد و هشت مليون دالر ارزش دارد به توافق رسيده است.

محمد رفيع رفيق صديقى سخنگوى وزارت معادن، در يک مصاحبه اختصاصی به آژانس خبرى پژواک گفت که در بخش قرارداد این معدن با یک شرکت هندی که کنسرسیومی از هفت شرکت است 80 درصد پيشرفت صورت گرفته است.

به گفتۀ وی، هر دو جانب روی موضوع مهم اين قرارداد که مربوط به حمل و نقل آهن معدن حاجیگک است در حال بحث و گفتگو هستند و آن نیز در حال حل شدن است.

در مورد ساکنين معدن حاجيگک قضاوت درست صورت نگرفته است

باميان، کابل (پژواک، ٢٨حوت٩١): شوراى مردمی معدن آهن حاجيگک ولايت باميان، گزارش دیدبان شفافیت را ناقص خوانده و از دولت خواسته است که زمین های زراعتى باشندگان اطراف معدن را استملاک نکند.

اما ديدبان شفافيت، سروى خود در مورد معدن حاجيگک را بر مبناى واقعيت ها ميداند.

معدن آهن حاجیگک، در سلسله کوه های هندوکش و در ولسوالى شيبر باميان واقع است و در سال ۱۳۳۹هجری شمسى، شناسایی شده و١٦ کیلومتر طول و ۵۵۰ مترعمق دارد.

در اين معدن، که يکى از بزرگترين معادن دنيا به شمار ميرود، حدود دو ميليارد تُن آهن وجود دارد.

شش کمپنى جهانى طرحهاى شان را براى استخراج معدن حاجيگک ارايه کردند

 کابل(پژواک ١٦سنبله٩٠):شش کمپنى بين المللى، طرح هاى شان را غرض استخراج و انکشاف معدن آهن (حاجيگک) در افغانستان، پيشکش نمودند.جواد عمر سخنگوى وزارت معادن، به تاريخ ١٦ سنبله به آژانس خبرى پژواک گفت که طرحهاى مذکور، از جانب شش کمپنى جهانى (امريکا، کانادا، هند و ايران) پيشکش شده است.

به اساس معلومات منبع، کمپنيهاى کيلوگولدماين لمتد(KiloGoldmines LTD)، کارپوريت اسپت الويس لمتد(CorporteIspat Alloys LTD)، اکاتول ال سى (Acato_LLC)، گل گوهر ايرونر(Gol_EGohor Ironer، بيهين سمتى ديبو (BehinSamateDibo)، و ستيل اتهوريتى (Steel Authority ) شامل اند.

کنسرسیوم کمپنیهای هند و کانادا برندۀ چهار بلاک معدن حاجیگک تثبیت شدند

کابل (پژواک،٨ قوس٩٠): وزارت معادن افغانستان اعلام داشت که کنسرسيوم کمپنیهاى هندوستان، برندۀ سه بلاک؛ و يک کمپنى کشور کانادا، برندۀ يک بلاک معدن حاجيگک تثبيت شد.معدن بزرگ آهن حاجیکگ که در ولایت بامیان، در ۱۳۰ کیلومتری غرب کابل موقعیت دارد، از نقطه نظر کیفیت و کمیت، یکی از بزرگترین ذخایر آهن در جهان شمرده میشود.

در خبرنامۀ وزارت معادن آمده است که تا حال، فعالیت معدنکاری در اين معدن صورت نگرفته است.

تحقیقات سال های ۱۹۶۰ نشان میدهد که این معدن، بطور تخمینی دارای ١،٨ میلیارد تن آهن است و احجار آن، در حد وسطی ۶۴ فیصد آهن را دارا مى باشد.

امنیت معدن آهن حاجيگک تامين ميگردد

شهر باميان (پژواک،٢٧ سنبله٩٠): برای تامین امنیت معدن آهن حاجيگک ولايت باميان، ده ها پوستۀ امنيتى با قوۀ بشرى ١٧٠٠ نفرى ايجاد ميگردد.معدن آهن حاجيگک در ولسوالى شيبر ولایت بامیان موقعیت دارد  و وزارت معدن ميگويد که در نظراست قرارداد کارهاى مقدماتى آن تا یکماه دیگر؛ توسط یکی از شرکت های بین المللی که پیشنهاد های خود را قبلاً به وزارت تحویل داده است عقد شود.

جواد عمر سخنگوی وزارت معدن به آژانس خبری پژواک گفت که ١٧٠٠ تن از نیروهای امنیتی، مسوولیت تامین امنیت این معدن را به عهده خواهند گرفت .

معدن حاجیگک تا سه ماه دیگر به شرکت برنده سپرده میشود

شهر باميان (پژواک،٢٢ثور٩٠): قرار است تا سه ماه ديگر، استخراج معدن آهن حاجيگک ولايت باميان، به شرکت برنده سپرده شود و در آینده از طريق اين پروژه، زمينۀ کار براى بيش از چهل هزار تن فراهم گردد.

مسوولان وزارت معادن ميگويند که ديروز، نماينده هاى ٢٢ شرکت داوطلب از هشت کشور، از اين معدن ديدن نمودند.

٢٢کمپنى براى استخراج معدن آهن حاجيگک شارت لست شده اند

کابل ( پژواک ٢٩ جدى ٨٩): وزارت معادن ميگويد که ده ها کمپنى خارجى براى استخراج معدن حاجيگک باميان، دواطلبى کرده بودند که از آن جمله، ٢٢ کمپنى را شارت لست کرده اند.

وحيد الله شهرانى وزير معادن به تاريخ ٢٩ جدى در يک نشست خبرى در کابل گفت که در جمله اين کمپنى هاى جهانى، ١٥ کمپنى از هندوستان، دو کمپنى از ايران و يک- يک کمپنى به کشور هاى ترکيه، چين، کانادا، استراليا، امريکا و انگلستان مربوط اند.

وى افزود که ده ها کمپنى جهانى براى استخراج معدن حاجيگک دواطلبى کرده بودند که از آن جمله کمپنى هاى ياد شده شارت لست شده اند.

Give us a call on +93 20 220 1814