Article

قيمت موادنفتى در افغانستان در يک دهه دو برابر شده است

Category: 

کابل (پژواک، ٨ سنبله ٩٣): وزارت تجارت مى گويد که قيمت هاى مواد نفتى در افغانستان، همه ساله نسبت به کشورهاى منطقه و همسايه با تفاوت بسيار کم پايين و بلند ميشود؛ اما ارقام پژواک نشان ميدهد که قيمت هاى مواد نفتى در جريان يک دهه دو چند گرديده است.

مسافر قوقندى سخنگوى وزارت تجارت، طى مصاحبۀ اختصاصى با آژانس خبرى پژواک گفت که قيمت هاى مواد نفتى در افغانستان نسبت به کشورهاى پاکستان، هندوستان و بنگلديش، همه ساله با تفاوت بسيار کم تغيير مى يابد.

قوقندى افزود: "بخاطرى که افغانستان نسبت به ساير کشورهاى آسياى جنوبى، به ترکمنستان نزديک و همسرحد است و افغانستان بالاى قيمت هاى موادنفتى کنترول ونظارت بيشتر دارد؛ از همينرو نسبت به پاکستان، هندوستان و بنگلديش همه ساله تفاوت بسيار کم در قيمت هاى مواد نفتی در افغانستان به ميان آورده ميتواند."

موصوف گفت که فعلاً همه ساله قيمت مواد نفتى در پاکستان ده درصد کاهش مى يابد؛ اما اين فيصدى در افغانستان ٦ درصد تخمين شده، که مقدار مذکور سه سال قبل نزديک به ١٧ درصد بود. 

اما وى سطح مذکور را در کشورهاى اروپايى برعکس خواند و افزود که قيمت هاى مواد نفتى در کشورهاى اروپايى، همه ساله از يک تا دو درصد تفاوت پيدا ميکند؛ آن هم در آغاز سال نو که اين همه به اساس عرضه و تقاضا صورت ميگيرد.

قوقندى گفت: "حکومت افغانستان به ويژه وزارت تجارت، تلاش دارد که نظام اقتصادى بازار آزاد را طبق نياز مردم عيار سازد."

موصوف علاوه کرد که قيمت هاى مواد نفتى در افغانستان، نسبت به سه سال قبل به شکل عادى برگشته  است: "فعلاً يک کيلو گاز را به ٤٨ افغانى ميفروشيم، شرکت هاى خصوصى ميتوانند که قيمت آن را تا ٥٥ افغانى تعيين نمايند؛ همچنان يک ليتر ديزل را به ٥٨ افغانى به فروش ميرسانيم و اين قيمت براى شرکت هاى خصوصى ٦٠ افغانى تعيين شده است."

به گفتۀ سخنگوى وزارت تجارت، مواد نفتى به دلايل مختلف در کشور به قيمت هاى مختلف فروخته ميشود؛ به گونۀ مثال از عواملى چون قاچاق گاز به پاکستان، نا امنى ها در عراق، تاخير پروسۀ انتخابات،  استفاده جويى افراد فرصت طلب، نام برده ميتوانيم.

اما وى ابراز اميدوارى نمود که قرارداد خريدارى ٣٤ هزار تن موادنفتى از کشور ترکمنستان، فضاى رقابت سالم را ايجاد و نقش مهم در بخش کاهش قيمت ها ايفا خواهد کرد. وى افزود به آنعده افراد که مواد نفتى را از قيمت تعين شده بلند ميفروشند، باکمک نيروهاى امنيتى، برخورد قانونى خواهد کرد.

قوقندى گفت که دو سال قبل، شديداً با بى ثباتى قيمت ها مواجه بودند؛ اما فعلا وضعيت تحت کنترول بوده و نظارت قيمت ها خيلى بهبود يافته است.

به گفتۀ وى، در دو سال آينده وضعيت نسبت به وضعيت کنونى بيشتر بهبود خواهد يافت؛ اما نياز است که سطح کنترول و نظارت بلند برده شود.

اما آژانس خبرى پژواک  که از سال ٢٠٠٥ ميلادى بدينسو، هر پنجشنبه گزارش ها در مورد قيمت هاى موادغذايى، را به نشر ميرساند، نشان ميدهد که قيمت هاى مواد نفتى در ده سال گذشته دو چند گرديده است.

به گونۀ مثال، قيمت يک کيلو گاز در سال ٢٠٠٥ ميلادى ٣٨ افغانى ، در سال ٢٠١٠ ميلادى ٦١ افغانى، در ٢٠١١ ميلادى ٥٠ افغانى، در ٢٠١٢ ميلادى ٥٥ افغانى و در ٢٠١٣ ميلادى ٤٢ افغانى بود؛ اما درسال جارى ٢٠١٤ به ٦٥ افغانى بلند گرديده است.

قابل ذکر است که قيمت هاى گاز مايع، در فصل هاى مختلف سال متفاوت است و در فصل زمستان با بلند شدن تقاضا و مصرف مردم، بلند ميرود.

اما از سوى ديگر، باشندگان مناطق مختلف شهر کابل، به پژواک گفته اند که قيمت يک کيلو گاز، به تاريخ ٦ سنبله از ٦٥افغانى به ١٢٠ افغنى به شکل بى سابقه بلند شده است.

محمدنصير باشندۀ تپۀ نادرخان شهر کابل، به پژواک گفت که ده روز قبل قيمت يک کيلوگاز ٦٥ افغانى بود؛ اما امروز پنجشنبه در نواحى مختلف شهر کابل از ٧٥ تا ١٢٠ افغانى فروخته مى شد.

همچنان باشندگان مناطق تايمنى و چهلستون به پژواک گفته اند که در اين مناطق، قيمت يک کيلوگاز از ٨٥  تا ٩٠ افغانى ميباشد.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.

Give us a call on +93 20 220 1814