Article

فابريکۀ سمنت غورى از صرفيۀ برق ١٤٠ ميليون افغانى مقروض است4

پلخمرى (پژواک، ١٥دلو٩٣): برق فابريکۀ سمنت غورى ولايت بغلان، به علت نپرداختن صرفيۀ برق قطع شده و توليدات فابريکه متوقف گرديده است.

انجنیر غلام حسین حیدری رییس برق غوری بغلان می گوید که فابريکه سمنت غورى، ١٤٠ ميليون افغانى از بابت صرفيۀ برق مقروض است و به همين دليل، برق فابريکه را از يک هفته بدينسو قطع نموده اند.

وى به آژانس خبرى پژواک گفت که اين مقروضيت، از سال ١٣٨٦ بدينسو که فابريکه از دولتى به خصوصى تبديل شده، به تدريج باقى مانده است و تازمانى که فابريکه پول صرفيۀ برق را نپردازد، برق جريان پيدا نخواهد کرد.

انجنيرحيدرى افزود که بارها به مسوولان فابريکه هشدار داده اند که صرفيۀ برق را بپردازند؛ اما آنها بى اعتنايى کرده اند.

اما انجنير اسلام الدین احمدی رییس فابریکه گفت به علت اينکه زمستان است و سمنت فروش نمى شود، نتوانسته اند که صرفيۀ برق را بپردازند.

وى افزود که فعلاً به ارزش هشت ميليون دالر سمنت، در فابريکه ذخيره دارند که با گرم شدن هوا، آنرا عرضه نموده و پول صرفيۀ برق را مى پردازند.

احمدى علاوه کرد که فابريکه، سالانه پول صرفيۀ برق را براساس توليد و فروش سمنت به دولت مى پردازد و سال گذشته تقريباً آنرا به صفر رسانده بودند.

رييس فابريکۀ سمنت غورى گفت که روزانه حدود ٤٢٠ تُن سمنت توليد داشتند که با قطع برق، توليدات آن متوقف گرديده و در کنار آن تمامى٨٠٠ کارگر فابريکه بيکار شده اند.

اما رييس برق بغلان  ميگويد که اگر فابريکه ٢٥ ميليون افغانى صرفيۀ برق را هم به زودى بپردازد، برق فابريکه دوباره جريان پيدا مى کند.

مسوولان فابريکه، چندى قبل گفته بودند که سمنت غورى که در گذشته بيشتر منحصر به ولايات شمال بود، حالا به ولايات جنوب در نزديک سرحدات پاکستان نیز صادر ميگردد.

فروشندگان سمنت غورى گفته بودند که اين سمنت، کيفيت خوب داشته و بازار سمنت پاکستانى را سرد ساخته است.

به گفتۀ آنان، سمنت کوهات و فوجى پاکستان، وارد کشور شده و عرضه ميگردد؛ اما سمنت غورى که در گذشته ها شهرت به سزايى داشت، بار ديگر تا حدى جايگاهش را پيدا نموده است.

قرارداد مرحلۀ اول فابریکه سمنت غورى، بین افغانستان و چک وسلواکیا در سال ١٣٤٠ هجرى شمسى عقد گرديد.

 در مرحله اول، این فابریکه در ٢٤ ساعت ظرفیت تولید ٢٠٠ تُن سمنت را داشت و در مرحله دوم، کوره دوم آن آغاز به فعالیت نمود که ظرفیت تولید آن، در ٢٤ ساعت به ٤٠٠ تُن سمنت مى رسيد.

  در آن زمان ٤٠٠ کارگر دراین فابریکه کار ميکردند؛ اما بعد از سال  ١٣٧٢ توليدات فابریکه به علت جنگ های داخلی رو به کاهش نهاد و در ٢٤ ساعت٢١٠٠ تن توليد داشت.

فابریکه سمنت غوری، در سال ١٣٨٢ دوباره رشد نمود و تولید آن، روزانه به ٢٠٠ الى ٤٠٠  تُن رسید. این فابریکه در سال ١٣٨٦ براى٤٩ سال به سکتورخصوصی داده شده است.

 

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.

Give us a call on +93 20 220 1814