Article

سومین کنفرانس بین المللی سنگ مرمر در هرات گشایش یافت

Category: 

شهر هرات (پژواک ٤ جوزا ٩٠): همزمان با آغاز سومین نشست بین المللی سنگ مرمر در هرات، بزرگترین کارخانۀ پروسس سنگ مرمر در کشور به هزینه ٦میلیون دالر افتتاح گردید.

حمیدالله خادم، رئیس اتحادیه صنعتگران هرات امروز ٤ جوزا، به آژانس خبری پژواک گفت که این کنفرانس دست آورد دو کنفرانس مشابه دیگر است که طی دو سال گذشته در هرات برگزار گردیده بود.

به گفتۀ وی، سومین دور این نشست بین المللی زمینه را برای توسعه استخراج مدرن سنگ مرمر و آغاز صدور این نوع سنگ در مقیاس بیشتر فراهم ساخته است.

خادم افزود: «در همین راستا برای نخستین بار یک فابریکه پروسس با هزینه ٦ میلیون دالر که بخش عمدۀ آن، از کمک اداره انکشاف بین المللی امریکا (USAID) و سهم گیری یک شرکت داخلی به نام دوست می باشد، راه اندازی شد.»

رئیس اتحادیه صنعتگران هرات گفت که این شرکت در نظر دارد با استخراج سنگ مرمر از ولسوالی چشت شریف هرات و پروسس آن مطابق با خواست خریداران بین المللی، صادرات سنگ را به کشورهای مختلف افزایش دهد.

کارل ایکن بيری، سفیر امریکا دراین نشست از امنیت به عنوان یکی از محورهای اصلی برای پیشرفت اقتصادی نام برد و گفت که امریکا متعهد است در راستای تامین امنیت و ثبات در افغانستان به کمک های همه جانبه اش ادامه دهد.

وی افغانستان را از لحاظ معادن به ویژه سنگ مرمر کشوری غنی خواند و افزود که طبق یک برآورد، ارزش ذخایر سنگ مرمر افغانستان به حدود ١٥٠ میلیارد دالر می رسد.

سفیرامریکا گفت: «راه اندازی این کارخانه مدرن، که بعد از برگزاری کنفرانس های قبلی سنگ مرمر صورت گرفت، نشانه پیشرفتی است که در بعضی از کشورهای بزرگ دنیا صورت گرفته است.»

به گفتۀ ایکن بيری، این کارخانه با استخدام ١٤٠ کارگر، ماهانه دو میلیون دالر سنگ به خارج از افغانستان صادر خواهد کرد.

در نشست بین المللی سنگ مرمر هرات، سفیران ایتالیا و هندوستان نیز شرایط برای سرمایه گذاری در هرات را مناسب خواندند و وعده سپردند در این زمینه به کمک های زیربنایی خود ادامه خواهند داد.

کمک به ساخت جاده ١٦٠ کیلومتری هرات به ولسوالی چشت شریف که در امتداد معادن بزرگ سنگ، از جمله وعده های بود که از سوی کلودیو گلانتزر سفیر ایتالیا مطرح شد.

بنابر اطلاعات ادارۀ پروسس مواد منرالی هرات، معادن سنگ مرمر چشت شریف که دارای دو نوع سنگ سفید  و ابری است در نوع خود کم نظیر می باشند.

این معادن به طول ٧٥ کیلومتر درشرق این ولایت و در امتداد رشته کوه هاى سیاه کوه قرار گرفته است.

 

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.

Give us a call on +93 20 220 1814