Article

با بسته شدن معادن زغال سنگ بامیان هزاران تن بیکار شده است

Category: 

باميان (پژواک،٢٦قوس ۹۳): مسدود شدن معادن زغال سنگ در ولسوالى کهمرد باميان، در کنار آنکه هزاران تن را بيکار نموده، زغال سنگ از ولايت بغلان به اين ولايت وارد شده و با قيمت بلند عرضه ميگردد.

از سه سال است که ١٨٥ صوف زغال سنگ در ساحه اشپشتۀ ولسوالى کهمرد، بخاطر استفاده ازاين مادۀ سوخت برای استخراج معدن مس عینک ولايت لوگر، از طرف دولت مسدود مى باشد.

مسوولان محلى ميگويند که با مسدودشدن این معادن، بیش از شش هزار کارگر به صورت مستقیم و هفت هزار تن به صورت غیر مستقیم، کار و منابع درآمد روزمرۀ شانرا از دست داده اند.

کارگران اکثراً از ولایات بامیان، دایکندی، میدان وردک، بغلان وغور در این معادن مصروف استخراج خودسرانۀ زغال بودند.

هادی سیغانی ولسوال کهمرد ميگويد که با مسدود شدن صوفهای زغال سنگ، ٣٠ درصد مردم کهمرد نیز بیکار شده ومشکلات امنیتی، اقتصادی واجتماعی را به بار آورده است.

وی به آژانس خبرى پژواک گفت که در این فصل سرما، مردم به ولسوالی مراجعه نموده و سوخت میخواهند و میگویند که اگر دولت نمیگذارد معدن زغال استخراج شود، باید به مردم برق داده شود تا با مشکلات سوخت مواجه نشوند.

ولسوال افزود که قاچاق زغال سنگ هم بیشتر شده؛ بخاطرى که آنها آنقدر پولیس ندارند که دربالای صوف ها یک سرباز را بگمارند؛ از طرف دیگر وقتی سربازان مصروف صوفهای زغال می شوند، از ناحیه ولسوالی تاله وبرفک ولایت بغلان، آسیب پذیر گرديده وتهدیدات امنیتی مخالفان مسلح بالا میرود.

سيغانى گفت مشکل دیگری که در این زمینه وجود دارد، رجوع مردم به کوه ها برای آوردن هیزم است که باعث افزایش سیلاب و نیز فرسایش خاک میشود و محیط زیست را تخریب میکند.

ولسوال کهمرد به این باور است که مشکل در قرارداد بین المللی معادن زغال سنگ، از ابتدا رونما بودو وزارت معادن، هیچگونه مشکل مردم ومنطقه را در نظر نگرفته و با يک شرکت چينايی برای استخراج  معدن کهمرد، قرارداد بسته است.

وی افزود که شرکت چنايی هم، زغال معدن را استخراج نمیکند تا حداقل برای مردم کار پیدا شود واین معضل، باعث گرديده که مردم نزد وى به خاطر حل مشکل سوخت خود مراجعه کنند.

وى گفت که از چهل سال قبل، این صوفها فقط وفقط منبع سوخت کهمرد و مرکز بامیان بوده؛ اما با مسدود شدن آن مشکلات محروقاتی بسیارشدید شده است؛ تا جايی که در مرکز کهمرد، قيمت زغال سنگ دو برابر شده و فعلاً يک سير زغال، به پنجاه افغانی رسیده ومردم توانايی خرید آنرا ندارند.

اسدالله یکی از باشندگان دره اژدر مرکز باميان نیز از گران بودن مواد سوخت شکایت داشته میگویند با اینکه بامیان خودش زغال سنگ دارد؛ اما زغال دره صوف ولایت سمنگان، در بازار بامیان می آید و فى سير٨٥ افغانى عرضه ميگردد.

وی علاوه کرد: "مه در بازار باميان مزدورکارى ميکنم و کارهم هر روز پيدا نميشه؛ چطور ميتانم که زغال بخرم و با اولادهاى خود با سردى شديد باميان مقابله کنم."

محمد نعیم که در بازاربامیان دکان زغال فروشى دارد، گفت که زغال سنگ از دره صوف سمنگان وتاله وبرفک بغلان، برای فروش به مرکز بامیان می آید، که نسبت به سالهای قبل قیمت آن فی سیر ٢٠ افغانی افزایش يافته است.

اين دکاندار افزود که يک سير زغال را ٨٠ افغانى خریداری میکند و ٨٥ افغانى ميفروشد.

ولسوال کهمرد گفت که مشکل بيکارى و قيمت زغال سنگ را به والی بامیان و وزارت معادن پیشنهاد نموده، که حداقل دو صوف را برای استخراج مواد سوخت مردم در نظر بگیرند تا مشکلات سوختی شان حل گردد، که تا هنوز کدام اقدامى نشده است.

حمیدالله لعلی ریيس معادن بامیان گفت که مشکلات مردم را در این زمینه درک نموده و در جستجوى راه حل آن هستند؛ اما بصورت غیرقانونی هیچگاه استخراج صورت نخواهد گرفت و وزارت معادن مصمم است تا جلو استخراج غیرقانونی را بگیرد.

وی افزود که در استخراج غیرفنی، مشکلاتی از قبیل سودجويی زورمندان، استفاده از اطفال زیر سن، ضایعات معدن وحوادث غیرمترقبه و تلفات انسانی موجود بود که به همين علت، جلو استخراج غیرقانونی گرفته شده و صوف ها مسدود گرديده است.

وزارت معادن، سه سال قبل پس از آن معادن زغال در ولسوالى کهمرد را بست که سه صوف، از طرف شب سقوط نمود و به علت اينکه کارگران درآنجا شبانه کار نمى کردند، تلفاتی در قبال نداشت.

بعد از آن، بيش از پنجاه صوف ديگر نيز به طور پيهم فروريخت و به کسى آسيب نرسيد و وزارت معادن، تمام صوف ها را بخاطر مصوون ماندن کارگران، مسدود نمود.

رييس معادن باميان گفت که وزارت معادن، با شرکت ام سی سی چينايی قرار داد کرده تا زغال اشپشته و کلیچ کهمردرا به صورت فنی استخراج نماید واز آن، براى معدن مس عینک لوگر که یک معدن استراتژیک برای کشور است، استفاده کند.

ریيس معادن باميان علاوه کرد که ساحه استخراج در معادن کهمرد که توسط این شرکت در نظر گرفته شده، حدود ٣٠ ميلیون تن زغال دارد و برای سی سال میتواند فابریکۀ چينايی از آن استفاده نماید.

منبع گفت که قرار است در منطقه کهمرد، دستگاه برق حرارتی نیز ایجاد شود، که ٤٠٠ میگاوات برق تولید نموده ومردم بامیان نیز از آن برق مستفید خواهند شد.

به گفتۀ وى، استخراج نشدن معدن زغال سنگ، همان معضل امنیتی است که نه تنها دامنه معدن زغال سنگ را در بامیان گرفته، بلکه در تمامی کشور بر معادن تاثیر منفی گذاشته است. 

معادن زغال سنگ، به شکل کمربند در طبقات مختلف سلسله کوه های هندوکش واقع است، که از ولایت بدخشان شروع و تا ولايات تخار، بغلان، سمنگان، بامیان و سرپل امتداد می يابد و به معدن سبزک هرات منتهی مى شود.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.

Give us a call on +93 20 220 1814