Article

اداره محیط زیست بر جلوگیری از توريد و استفادۀ گازهای مخرب تاکید کرد

شهرکابل (پژواک،۲۶سنبله ۹۲): اداره ملی حفاظت از محیط زیست افغانستان، به هدف کاهش خطرات ناشی از تخریب لایۀ اوزون، بیش از ۱۷۸ متریک تن گازات مخرب را از بين برده است.

اوزن، گازی است که از ۳ اتوم اکسیجن تشکیل شده است. این گاز در فاصله ۱۵ تا ۴۰ کیلومتری سطح زمین، لایه‌ ای فیلتر مانند را تشکیل می ‌دهد که از ورود اشعه خطرناک ماورای بنفش به ‌درون جو زمین، جلوگیری می ‌کند.

 کاربن تتراکلورايد ( CTC) کلوروفلورکاربن (CFCs) و ميتايل بروماييد (CH3Br)، گازهايى اند که طبقه (لايه) اوزون را تخريب مى کنند و در حال حاضر، از اين گازها در افغانستان در يخچال ها، ايرکنديشن ها، اسفنج سازى و خاموش ساختن آتش، استفاده صورت مى شود.

قرار معلومات اداره حفظ محيط زيست، پروتوکول مونتريال در سال ١٩٨٧ ميلادى براى جلوگيرى از تخريب لايه اوزون که قسمت آن تخریب شده است، امضا شده و در حال حاضر ١٩٦ کشور عضويت آن را دارند.

افغانستان در سال ٢٠٠٤ عضويت آنرا کسب کرد تا در رابطه به جلوگيرى از تخريب لايۀ اوزون توسط گازهاى مخرب، فعاليت نمايد.

جاوید صبوری معاون بخش اوزون اداره حفظ محيط زيست افغانستان، امروز در مراسم تجليل از روز جهانى اوزون در کابل، به آژانس خبرى پژواک گفت که این اداره در هشت سال گذشته، بعد از به دست آوردن عضویت "پروتوکول مونتریال" گام های موثری را در زمینه برداشته است.

موصوف، آموزش ۶۵۰ کارمند گمرکات افغانستان، حذف بیش از ۱۷۸ متریک تن گازهاى مخرب، آگاهی عامه و ممنوع قراردادن واردات گاز مخرب به کشور را، از کارکردهاى يادشده خوانده گفت: "اگر جلو تخریب لایه  اوزون گرفته نشود، باعث شیوع امراض مختلف خواهد شد."

وى افزود که گازهاى مخرب، در افغانستان تولید نمى گردد و ٦٥٠ تن يادشده، به دليلى آموزش داده شده اند که از ورود همچو گازها به کشور جلوگيرى کنند.

به گفتۀ وى، اداره ملى حفظ محيط زيست، به کمک ارگان هاى مربوطه مى خواهد تا به شکل تدريجى، به جاى گازهاى مضر طبقۀ اوزون، گازهاى ديگرى را رايج ساخته و زمينۀ توريد آنرا به کشور مساعد سازد.

وى گفت: هدف اين کار اين است که تا سال ٢٠٤٠ ميلادى، ميزان استفاده از چنين گازها در کشور به صفر تقرب کند.

صبوری علاوه کرد که اداره ملی حفاظت از محیط زیست و پوهنځی محیط زیست پوهنتون کابل، براى آگاهى مردم از اهميت نقش شان در جلوگيرى از اين مشکل و استفاده از مضرات گازهاى مخرب، همه ساله روز جهانى اوزون (١٦ سپتامبر) را طى مراسمى تجليل مى کند.

 به گفتۀ وى، اگر به سطح جهان از توليد و استفاده چنين گازها جلوگيرى صورت نگيرد، طبقۀ اوزون حفظ شده نمى تواند و زندگى موجودات زنده بر روى زمين نيز با تهديد مواجه مى شود.

صبوری افزود که  در حال حاضر، سالانه بیش از ۲۰۰ هزار تن در جهان مبتلا به سرطان های جلدی می شوند و سیستم دفاعی وجود صدها تن دیگر، از کار باز می ماند.

وى علاوه نمود که تخریب لایه اوزون، همچنان باعث پایین شدن پرده در چشم، پیرشدن زود هنگام، گرم شدن زمین، کاهش حاصلات و از بین رفتن رشد بته ها شده می تواند.

 وی همچنان خاطرنشان کرد که تخریب لایه اوزون، باعث ضرر به حیات انسان  شده و حتی اگر جلو تخریب آن گرفته نشود، امکان دارد که تا سال ۲۰۲۰ ميلادى، واقعات ناشی از اضرار تخریب لایه اوزون به دو چند برسد.

گزارش ها مى رساند که در مجموع،٩٦ نوع گاز در جهان وجود دارد که براى طبقۀ اوزون، مضر است و بايد از آن جلوگيرى صورت گيرد.

براى جلوگيرى از تخريب طبقۀ اوزون،  نخستين بار در سال ١٩٨٥ ميلادى (کنوانسيون ويانا) از طرف شمارى از کشورها، در شهر وياناى اطريش ايجاد شده است.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.

Give us a call on +93 20 220 1814