Article

در حوزۀ امو دريا تصفيه خانۀ نفت ساخته ميشود

کابل (پژواک ١٠ جدی ٩١): يک تصفيۀ خانۀ نفت در حوزۀ آمو دريا با سرمايۀ٧٠٠ ميليون دالر اعمار مى شود، که ديگر نيازى به انتقال نفت خام افغانستان به خارج نخواهد بود.

ادارۀ حمايت از سرمايه گذارى در افغانستان (آيسا) مى گويد، که اين تصفيه خانه روزانه ظرفيت تصفيۀ ٦٠ هزار بشکه تيل خام را خواهد داشت.

وفی الله افتخار رييس اين اداره در نشست خبرى امروز در کابل گفت، تصفيه خانه از سوی شرکت مشترک تيل افغان-امريکا (AFAMCO) ساخته مى شود و افغانستان را از ناحيه تصفيۀ نفت خام به خود کفايی خواهد رسانيد.

وى افزود، که اين تصفيه خانه زمينۀ اشتغال را برای بيش از ٣٦ هزار تن فراهم خواهد کرد.

افتخار به آژانس خبری پژواک گفت، که کارهای زيربنايی وتخنيکی شرکت مذکور تا اواخر سال ٢٠١٥ ميلادی تکميل شده و تصفيه خانه در اوايل سال ٢٠١٦ به فعاليت آغاز خواهد نمود.

رييس ادارۀ آيسا علاوه کرد: ((با ساخت اين تصفيه خانه، ديگر نيازى نخواهد بود که نفت خام کشور براى تصفيه به خارج از کشور انتقال داده شود و اين يک نويد خوش برای همه ماست که با سرمايه گذاری اين شرکت بخش زياد اسعار خارجی از افغانستان هم بيرون نخواهد شد.))

اين در حالى است، وزارت معادن مى گويد که در حال حاضر افغانستان از ناحيۀ کمبود تصفيه خانه های استندرد نفت خام با چالش های عمده اقتصادی روبرو است، زيرا مقدار زياد نفت خام پس از استخراج جهت تصفيه به ترکمنستان انتقال می شود، که سالانه ميليون ها دالر در بخش سکتور نفتی به مصرف ميرسد.

قرار است اين تصفيه خانه در حوزۀ نفتى آمو دريا، که در ولايت سرپل و قسمتی از آن در فارياب موقعيت دارد، ساخته شود.

بر اساس سروى که در زمان شوروى سابق صورت گرفته، در حوزۀ نفتى آمو دريا ٨٧ ميليون بيرل تيل تخمين شده اما طبق سروى جديد شرکت های خارجی، اين رقم به ٢٥٠ ميليون بيرل تيل پيش بينى گرديده که امکان بيشتر آن نيز وجود دارد.

رئيس ادارۀ آيسا مى گويد، سالانه چهار ميليارد دالر امريکايى برای به دوران انداختن سکتور نفتی در کشور به مصرف ميرسد، که اين رقم هنگفت بوده اما با جلب سرمايه گذاری های داخلی وخارجی مى توان از مصرف آن در داخل کشور نفع بُرد.

قرارداد اکتشاف و استخراج تيل حوزۀ نفتى آمو دريا در ماه جدى سال ١٣٩٠ بين وزارت معادن و شرکت ملى نفت چين موسوم به (CNPCI) امضا شد.

وزارت معادن مى گويد، که اين قرارداد براى مدت ٢٥ سال بوده و در مجموع دولت از درک استخراج نفتى اين حوزه حدود هفت ميليارد دالر عوايد خواهد داشت.

نظر به مواد قرارداد، شرکت ملى نفت چين متعهد است يک تصفيه خانۀ مواد نفتى را نيز تاسيس نمايد، که ظرفيت تصفيۀ يک ميليون تُن مواد نفتى را در سال خواهد داشت.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.

Give us a call on +93 20 220 1814