Info Mines

معرفى معادن ولايت پکتيکا

پکتيکا در جنوبشرق کشور، موقعيت دارد که در شمال با ولايات پکتيا و غزنى و در شمالغرب نيز با ولايت غزنى همسرحد است. همچنان در شمالشرق با خوست و در شرق، جنوب و جنوبشرق با وزيرستان شمالى و جنوبى، سرحد طولانى ايجاد کرده است. يک بخش از ولايت پکتيکا، با ولايت زابل و ايالت بلوچستان پاکستان همسرحد است.

١-حوزۀ نفت و گاز کتواز:

حوزۀ نفت و گاز کتواز، يک منطقۀ مشترک بين ولسوالى هاى  يحيى خيل، زرغون شهر، جانى خيل و خوشامند در طرف جنوبى شرنه خوانده ميشود. مساحت اين حوزه ٤٠ هزار کيلومتر مربع و ضخامت احجار رسوبى آن، به ٦ هزار متر ميرسد.

قرارداد حوزۀ نفتى کتواز، در سال ١٣٧٤ ميلادى با کمپنى فرانسوى توتال توسط موسسه ملى نفت وقت، عقد گرديده بود که به اساس آن، کمپنى توتال مکلفيت داشت تحقيات جيولوجيکى براى اکتشاف و تشخيص نفت و گاز، تا دو نيم سال آينده به هزينۀ دو ميليون دالر امريکايى انجام دهد.

اما کمپنى مذکور بعد از يک سلسله تقيقات و تفحصات ابتدايى، به دلايل نامشخص از تحقيقات خود دست برداشت و سه صد هزار دالر امريکايى، دوباره به وزارت معادن سپرد.

جيولوجيستان پژوهشگر در عرصۀ نفت و گاز باور دارند که نفت و گاز، يک منطقۀ رسوبى ميباشد که پيشبينى خوب در مورد آيندۀ آن شده ميتواند. همچنان در منطقۀ مشترک اين حوزه که در آن سوى خط ديورند در خاک پاکستان موقعيت دارد، فعلاً نيز ذخاير خوب نفت و گاز کشف شده است.

محققان ميگويند که اگر تحقيقات جيولوجيکى در منطقه صورت گيرد، کشف ساختمان هاى عميق جيولوجيکى در اين حوزه، تخمين شده ميتواند که براى جمع آورى نفت و گاز مساعد باشد.

٢-نفت گومل:

به اساس معلومات شايسته جان آخندزاده ولسوال گومل؛ جيولوجيستان امريکايى، وجود نفت را در منطقۀ "درېيو خويندو" از مربوطات اين ولسوالى تاييد کرده اند و امکان دارد که اين منطقه ذخاير وسيع نفت داشته باشد؛ اما تا کنون کدام کار عملى در اين راستا صورت نگرفته است.

همچنان به اساس معلومات و تحقيقات رياست معادن پکتيکا و ساير منابع، امکان موجوديت معادن ذيل نيز در ولايت پکتيکا وجود دارد.

٣-سنگ زغال:

تخمين ميشود که ذخاير بزرگ سنگ زغال، در اين مناطق ولايت پکتيکا وجود دارد:

گل ردين، ښيوى کمر، سره کوت، مارزک و منطقۀ ميدانک که در ولسوالى سر روضه موقعيت دارد. مناطق زاول خيل و جنگل که در ولسوالى گومل و منطقۀ خيربين ولسوالى يوسف خيل واقع شده است.

٤-کرومايت:

در ولايت پکتيکا مثل ساير مناطق جنوبى و جنوبشرقى کشور، سنگ هاى کرومات نيز وجود دارد که تخميناً در منطقۀ مارزک با ولسوالى سر روضه ارتباط دارد. علاوه بر آن، در منطقۀ شرقى ولسوالى گومل و منطقۀ گيانى که در امتداد خط ديورند موقعيت دارد، نيز شناسايى شده است.

٥-نمک:

معادن نمک نيز در قريۀ بلوخيل ولسوالى زرغون شهر، مناطق ملتنى و چهار بران گومل، و منطقۀ خيربين ولسوالى يوسف خيل موقعيت داشته و مناطق وسيعى را دربر گرفته است.

 

 سايرمعادن ولايت پکتيکا:

به اساس معلومات نقيب الله دلبرزوى رييس معادن و پتروليم ولايت پکتيکا؛ معادن نفت، گاز، سنگ زغال، نمک و چونه در اين ولايت وجود دارد که تاکنون سروى آن تکميل نشده و علاوه بر آن، کدام قرارداد رسمى آن صورت نگرفته است.

به اساس معلومات جاويد نورانى يکى از محققان بخش معادن؛ ولايت پکتيکا، يورانيم نيز دارد که سلسلۀ مناطق يورانيم دار اين ولايت، تا هلمند امتداد يافته است.

 

Give us a call on +93 20 220 1814